Schuivend door Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Naomi Rooten - WaarBenJij.nu Schuivend door Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Naomi Rooten - WaarBenJij.nu

Schuivend door Sapa

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

26 Juli 2016 | Vietnam, Hanoi

Etienne en ik zijn inmiddels weer terug in Vietnam. De vlucht was wederom spannend te noemen. Toen we het vliegtuig in liepen stoomde de cabine vol met rook. Geen idee wat het was maar het zal wel goed zijn. Na een klein beetje turbulentie en een prima avondmaal zet de piloot de landing in. We waren lekker aan het dalen toen de piloot opeens dacht "mmm laat maar" en we opeens voor ons gevoel recht omhoog gingen, om de totale paniek compleet te maken werden de rookmachines weer aangezet. De tweede landingspoging ging beter en we stonden weer lekker op vietnameese bodem. (de rook schijnt een soort luchtverfrissing geweest te zijn...)
Etienne en ik zijn een busje in gegaan en hop naar het hotel. We sliepen midden in the old quarter. Het gezelligste stukje van Hanoi vol barren, streetfood, toeristen en natuurlijk toeterende scooters. De volgende dag hebben we heerlijk heel de dag in het park gezeten en ontspannen. In het park lopen ontzettend veel scholieren die vrijwillig of uit opdracht van school hun Engelse vaardigheden willen verbeteren. We zijn door het halve park aangesproken en hebben met iedereen gepraat of zijn op de foto geweest een bijzondere ervaring hihi. De volgende dag zijn we naar Sapa vertrokken, rijstplantages ten noorden van Hanoi. Samen met nog 3 Nederlanders die dezelfde tour hadden geboekt zijn we eerst een hapje gaan eten en vervolgens de bus in gestapt. Om 4 uur 's ochtends kwamen we aan, gelukkig mochten we tot 6 blijven slapen in de bus waarnaar we naar het hotel gelopen zijn waar alle groepsgenoten naar toe zouden komen. Ondanks dat het allemaal een beetje was uitgelopen zijn we in 2 groepen van 10 de rijstvelden in gegaan. Sapa was prachtig het is betoverend mooi maar wel ontzettend zwaar. Toen we richting de velden liepen met onze gids Shoe kwamen er opeens 11 vietnameese vrouwtjes (tussen de 40- 50 jaar)bijlopen, dit waren onze persoonlijke assistenten. Ze hebben heel de rit onze hand vast gehouden en aangewezen waar je je voeten moest wegzetten zodat je niet 20 cm de modder in zakt. Ja echt waar we zijn er uitgelopen door vrouwtjes van 50 jaar die met het grootste gemak over de glibberige weggetjes heen rende. De eerste dag hebben we 17 km lopen. En dat was behoorlijk pittig. Aan het einde van de dag veranderde de lieve, behulpzame oude vrouwtjes in opdringerige verkoopstertjes die uit het niets tasjes, portemonnees, armbandjes en andere rommel overal vandaan toverden. Om onze dank te betuigen hebben Etienne en ik iedereen een prulletje gekocht bij onze gids. dus een tasje en portemonneetje (van ieder 8 euro per stuk....) rijker gingen we door met de tour. We sliepen bij onze gids en hadden een super leuke groep met alleen maar Nederlanders. De tweede dag was de trekking korter we werden met de bus terug naar SaPa gereden. Aan het eind van de dag zijn we met de nachtrust terug naar Hanoi gegaan. Daarna even een rustdag om bij te slapen en de volgende dag naar Ha Long Bay. Met een cruise zijn we door de baai gevaren daarna een rondje kajakken en zwemmen. Het landschap was prachtig en we hebben ontzettend genoten. vanaf Ha long bay zijn we met de bus naar Ninh Binh gegaan en daar stapten toevallig een deel van onze vrienden uit SaPa ook in. De busrit duurde 3 uur langer dan geplant maar werden wel bij ons hotel afgezet. De 7 uur durende rit ging prima en zitten nu in een heerlijk hotel. Morgen gaan we tam coc verkennen.

Slaap lekker !

• 27 Juli 2016 - 08:52

Biek Teunissen:

Mooi verhaal. Wandelen is een mooie sport... Ik heb net gezocht op Tam Coc, dat belooft ook veel goeds... Groeten, Biek

• 27 Juli 2016 - 16:08

Hannie:

Wat een avontuur, maak maar veel foto's, we zijn reuze benieuwd. Liefs Hannie & Ronald